Dinsdag en woensdag 13/14 nov. Naar Nasca. - Reisverslag uit Huancavelica, Peru van Gertjan en Ria Hilvers - WaarBenJij.nu Dinsdag en woensdag 13/14 nov. Naar Nasca. - Reisverslag uit Huancavelica, Peru van Gertjan en Ria Hilvers - WaarBenJij.nu

Dinsdag en woensdag 13/14 nov. Naar Nasca.

Blijf op de hoogte en volg Gertjan en Ria

14 November 2018 | Peru, Huancavelica

Ontbeten op het dakterrs, uitchecken en stipt om 09.00 vertrekt de bus. Even voorbij Ica koffiegedronken en de volgende stop was het museumpje van Maria Reiche, een duitste wiskundige wetenschapper die heel haar leven geweidt heeft aan het ontrafelen van het mysterie van de Nascalijnen, die pas in 1939 ontdenkt werden door een antropoloog die hier oveheen vloog.
Deze Pampa de Nasca bevat tekeningen tot een lengte van 300 mtr van geometrische figuren, vogels en andere diersoorten. Ze zijn naar schatting 2000 jaar oud en zó goed bewaard gebleven doordat er totaal geen neerslag valt hier en het door de wind schoongeveegd wordt. De tekeningen zijn gemaakt door de droge korst van de aarde weg te schrapen zodat de lichtere onderlaag zichtbaat werd. Deze Maria Reiche concludeerde dat de lijnen oveeenkwamen met de sterrenbeelden van de astrologische kalender van de Nasca cultuur en het was een boos hap aan de goden.
20 km voor Nasca staat de observatie toren, de mirador. Als je hier bovenop klimt zie je de figuren de boom en de handen. Deze uitkijktoren stelt eigenlijk niets voor: zou in Nl waarschijnlijk wegens veroudering afgekeurd zijn, maar afijn, er staat zo'n mooie dikkige man heel belangrijk te zijn doordat hij eerst regelt wanneer je kan oversteken, dan staan er onder de toren aan weerszijden allerlei kraampjes met souveniers. Een mannetje houdt danin de gaten hoeveel er naar boven gaan endan krijg je exact een paar minuten om heen en terug te komen. Stel dat je te lang bovenblijft, rost hij met een steen tegen het ijzeren raamwek van de stelling ten teken dat je als de sodemieter naar beneden moet komen. Morgen gaan wij een vlucht maken boven de Nascalijnen.
Hierna doorgereden naar ons hotel in Nasca, "Don Agucho Hotel" ziet er echt heel leuk uit: t zijn net appartementjes, verbonden met mooie glimmende straatjes met prachtige cactusbomen, in het midden een pleintje meteen zwembad en zitjes. Onze kamer komt uit aan dit pleintje.
Na een snelle lunch door naar de Cementario de Chauchilla, otewel de mummies. Deze begraaafplaats ligt bezaaid met door de zon gebleekte botten, schedels, potscherven en mummies.
Hierna nog de Paradones-ruines aangedaan: de aquaducten van Cantalloc, een groot en ingewikkeld irrigatiesysteem aangelegd door de Nasca ( dit volk leefde 200 jaren voordat de inca's kwamen. Deze voorzien nog steeds de kantoenvelden in de omgeving. Verder is de ogeving van Nasca echt één grote woestijn, waar niets groeit.
Het is alweer donker als wij bij het hotel aankomen. ' savonds met zn allen gezellig in de stad gegeten.

De volgende ochtend alweer vroeg uit de veren want om 08.00 vertrekt de taxi om ons naar het lokale vliegveld te brengen voor een vlucht boven de Nascalijnen.
Het is net echt daar op dat vliegveld, want we moeten onze pas
Oorten laten zien, krijgen zelfs hier een stempel in en worden een soort van "gescreend" . Wij gingen gewoon met z'n 2-en in zo'n Cesnavliegtuigje, superleuk, met een piloot en een co-piloot.
De vlucht duurde een half uur en het is gewoon ongelooflijk wat je ziet: als deze figuren, hoe komen ze er en wie heeft dit gedaan? Gelukkig hebben wij beiden geen last van onze maag of iets dergelijks want het is natuurlijk heel anders dan in zo'n groot toestel. Na afloop krijgen wij zelfs een certificaat! Echt helemaal fantastsich!
Weer terug bij het hotel gaan wij op expeditie naar een bank omte wisselen: Kitty, onzereisleidster ging gelukkig ook mee en ook Simone, onze belgische dame uit het gezelschap. Wat een gezellige dame is dit toch en ik lach me rot om haar uitdrukkingen. Er is niets zo leuk als naar mensen te kijken, en terwijl wij in het bankgebouw staan te wachten, zien wij natuurlijk vanalles om ons heen gebeuren. De geldwagen komt ook nog en zwaar bewapende mannen lopen met getrokken wapen en geldzakken heen en weer. Afijn, alles gaat goed en we krijgen zelfs koffie bij de bank! wij hebben besloten vanmiddag niet mee te gaan naar de pyramide, dus wij zijn de rest van de dag vrij. Heerlijk bij het zwembad zitten of liggen, lezen, hangen, wat dan ook. Later in de middag lopen wij nog even het stadje in om lekkers te halen voor de trip van morgen, want morgenvroeg om 05.30!!moeten wij ontbijten want om 06.00 vertrekt de bus naar Arequipa. De afstand hieernaartoe bedraagt ruim 600 km maar het schijnt dat wij er iets van 12 uur over doen! K ben benieuwd!

• 14 November 2018 - 18:17

Dirk:

Sodemieters! 12 uur over 600km. Lekker ritje dan.
    Mooi verhaal overigens verder!
    Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal

• 23 November 2018 - 19:07

Wies:

wat gaaf zo'n vlucht in een klein vliegtuigje
    lekker vroeg op weer en ik ben benieuwd naar de 12 uur die beloofd was om er over te doen naar Arequipa!