Wo 28 nov t/m 01 dec. De Amazone jungle - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Gertjan en Ria Hilvers - WaarBenJij.nu Wo 28 nov t/m 01 dec. De Amazone jungle - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Gertjan en Ria Hilvers - WaarBenJij.nu

Wo 28 nov t/m 01 dec. De Amazone jungle

Blijf op de hoogte en volg Gertjan en Ria

03 December 2018 | Peru, Arequipa

Wo 27 nov. t/m za 1 dec: Porto Maldonado
Wij ontbijten om 7.00 en vetrekken om 8.00 naar het vliegveld van Cusco; wij hebben een binnenlandse vlucht naar Porto Maldonado, voor een verblijf van 4 dagen in de Amazone-jungle, heel spannend!
Onze zorg nu is, of de koffers niet te zwaar zijn, want er zit volgens mij wel 5 kg stenen in( " gevonden" tijdens onze inca trail, echt zo mooi van structuur en kleur, t is net onze nieuwe vloer, haha)
Gelukkig gaat het allemaal goed, wij hebben zelfs nog speling. De vlucht heeft inmiddels wel vertraging; nu vertrekken wij om 10.35. Afijn, eerst maar eens koffie erin en dan maar afwachten.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat een enkele persoon ons aardig op de zenuwen begint te werken; wij zijn geloof ik toch niet zo van die groepsreizen-mensen, hoewel iedereen vindt dat wij uitermate geschikt zijn om het iedereen naar de zin te maken, maar zij!... Altijd haantje de voorste, altijd alles beter weten, en het willen bewijzen dat ze geen hulp van iemand nodig heeft, gatver!
Uiteindelijk vertrekken wij om 11.00 en wij landen om 11.35. Oh, Gj zat naast een vrouwtje met een baby van 2 weken oud, en zij vroeg aan Gj of hij dat kind ff vast wilde houden! Zo'n lelijk kind, maar wel schattig!
Buiten de luchthaven worden wij opgewacht door Hugo, onze gids voor de komende dagen. Ik vind dat hij er uitziet als Louis Suarez, ( gewoon, om er een beeld bij te krijgen) maar daar zijn de meningen over verdeeld. Wij rijden naar zijn kantoor en krijgen daar allemaal een canvas zak voor onze kleding; de rest van de bagage blijft hier achter.
Als iedereen klaar is met ompakken rijden wij naar de haven: hier ligt de boot klaar, waar wij nog 3 uur mee moeten varen om bij de Lodge, de Explore Inn te komen. In de boot zitten aan weerszijden banken en er is een overkapping. Wij varen trouwens niet op de Amazone, maar op de Tambopata-river.
Pff, het is hier echt tropisch warm, 32 gr en een heel hoge luchtvochtigheid, dus lekker klam. Hugo heeft al een paar keer gezegd dat wij ons goed moeten insmeren tegen de muskieto's.
Alleen al de geluiden die wij nu horen, echt oerwoudgeluiden: vogels, insecten, geen idee wat het allemaal is maar oh, wat is dat mooi om te horen.
En dan komen wij bij de lodge, of liever: in het paradijs! Niet te beschrijven, zulke mooie kleuren aan bloemen en planten, en nu hoor je de geluiden nog beter!
En dan hoe dit alles opgezet is: mooie bamboe huisjes met rieten daken. Er is een soort hoofdgebouw, waar wij zullen eten en waar de bar is, de eettafels hebben van die stoelen als boomstammen, wel met rugleuning, er is een koffiehoek, in het midden een grote pilaar met een grote jerrycan met "goed" water, waar wij altijd onze flesjes kunnen bijvullen.In een vierkant, met een mooi grasveld met bloemen in het midden, de huisjes er omheen. De bungalows zijn een lang gebouw, met daarin 4 of 6 huisjes, rieten dak, en dan zitten er een soort van dakkapel in, een mooie brede veranda, overdekt, met een speels hekwerk van boomstam en hangmatten en een manou bank. De deur is geheel bekleed met horrengaas, en dan rechts: 2- persoonsbedden met een klamboe erboven, er hangt een grote ventilator die aan kan van 17.00-22.00, want dan is er stroom. Dan kijk je zó het oerwoud in, want dan zit er een wand, ook weer helemaal bekleed met horrengaas, dus een soort van doorzon,zeg maar. Het lijkt allemaal redelijk insect-vrij maar dat moet nog blijken. Er is ook een badkamer met wastafel, toilet en een joekel van een douche met alleen koud water, das dan een beetje jammer. Wij en Hans zitten aan deze arm; de rest zit aan een andere arm met huisjes.
Om 18.30 maken wij in het pikkedonker nog een junglewandeling, rond het park, onder begeleiding van Hugo, wij zien vanalles, allerlei kruipbeesten, een slang en ook een tarantulla, dit is echt waanzinnig!
Gelukkig heeft iedereen bij aankomst regenlaarzen gekregen en dat is echt nodig.
In het hoofdgebouw moet iedereen zn schoenen of laarzen uitdoen, dus het lijkt allemaal heel huiselijk, want iedereen loopt op blote voeten of op zn sokken.
Om 19.30 waren wij weer terug en hebben heerlijk gegeten. Omdat om 22.00 de elektra er af gaat, gaat iedereen redelijk op tijd naar zijn bungalow om te douchen, lekker koud!!

Donderdag 29 nov.
Wij ontbijten om 05.00uur, het lijkt wel steeds vroeger te worden! Om 5.30 varen wij eerst een half uurtje, dan is het ongev 20 min lopen naar het meer: les 3 chimbadas.
Onderweg zien wij gewoon aapjes! Het meer is trouwens een natuurlijk ontstaan meer, waar wij met een catamaran zullen gaan varen in de hoop dat wij vogels of andere dieren zullen spotten. Gelukkig is het ook droog geworden, want toen wij vertrokken regende het als een malle! Dat kan dan ook zo weer over zijn, dat blijkt wel.
Wij zien allerlei vogels waarvan ik de naam niet weet, en als ik de naam hoor, kan ik hem niet eens uitspreken, maar ze zijn prachtig in ieder geval.
Rond 10.15 zijn wij weer terug bij de lodge en dan is het tijd voor koffie. Wij hebben "vrij" tot 12.00 want dan is de lunch. s middags staat er een uitkijktoren op het programma, 150 traptreden omhoog, maar daar hebben wij ff geen zin is, dus wij houden onze eigen expeditie rondom de lodge. Wij krijgen een privé-rondleiding van de manager, èn wij zien nog een possum. Uiteraard moest de hangmat ook uitgeprobeerd worden. Als iedereen weer terug is, drinken wij gezellig iets en dat is altijd wel gezellig. Wij gaan ons daarna douchen; ook al is de temperatuur tropisch, met koud water douchen is best fris, maar je knapt er zó van op!
Na het eten wordt het programma van morgen besproken en rond 21.00 verdwijnt iedereen naar zn huisje; niet erg want wij moeten alweer om 05.00 verzamelen.

Vrijdag 30 nov.
Om 5.00 verzamelen en na een klein stukje varen komen wij bij een vogel spotplaats.
Wij hopen hier ara's en parrots te zien; hier is een kleiwand, en deze klei wordt gegeten door deze vogels. Dit eten zij, omdat er in de noten die zij eten, een soort van gif zit en door de klei worden ze weer ontgiftigd, zeg maar.
Wij zien erg mooie exemplaren, en ook zien wij een aantal wevers, een geel-bruin/zwarte vogel, die een heel bijzonde geluid maken.
Om 08.00 zijn wij wee terug bij de lodge en gaan wij ontbijten. Om 10.00 is er een jungle wandeling en die Hugo weet zo ontzettend veel te vertellen, en gewoon leuk ook, met veel passie, dus het is heerlijk om hem te horen vertellen.
De lunch is om 13.00 uur en in de middag bezoeken wij een lokale farm:ook weer zo leuk: ananassen, cacao bonen proeven ( heerlijk, heel bijzondere smaak),passievrucht, suikerriet, avocado, de wereld aan bananen, kortom, weer erg interessant. Ondertussen is het alweer bijna donker en wij gaan nog kaaimannen spotten. Omdat het ondertussen toch wel behoorlijk geregend heeft, is de rivier gestegen, en zie je de kaaimannen veel lastiger. Toch hebben wij geluk en zien wij een kleintje, vlgs Hugo is hij een jaar of 5( ze kunnen wel 80 worden).
Het weerlicht als een malle en dat geeft prachtige luchten.
En dan is onze laatste avond aangebroken. Gertjan en Hans zijn bij iedereen langgeweest om wat in te zamelen voor Kitty. Hans doet er een speech bij en Kitty bedankt ons weer op haar beurt en biedt ons namens Djooser een drankje aan.
Ook nu gaat gewoon om 22.00 de stroom eraf.